چند نشانه در یک رابطه که از روی تنهایی است نه عشق!

تفاوت زیادی بین تلاش برای یافتن یک شریک عاشقانه و وادار کردن خود برای وارد شدن به یک رابطه وجود دارد. گاهی در عجله برای یافتن کسی، این تفاوت را از دست می‌دهیم و متوجه نمی شویم. این ممکن است باعث شود که به گذشته‌ای عاشقانه نگاه کنیم و تعجب کنیم که چگونه «نشانه‌ها را از دست داده‌ایم» یا در نهایت با کسی در هم تنیده شده‌ایم که آشکارا برای ما اشتباه بوده و تناسبی باهم نداریم!

راهکار این است که بتوانید تفاوت را در لحظه تشخیص دهید، نه سالها بعد. اگر چه این ممکن است برای برخی آسان‌تر از دیگران باشد، اما همه ما می‌توانیم در اندازه‌گیری پتانسیل یک علاقه عاشقانه جدید بهتر باشیم.

در اینجا سه ​​سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید تا به شما کمک کند رابطه ای مبتنی بر عشق واقعی را در مقابل رابطه مبتنی بر فشار برای یافتن کسی یا ترس از تنهایی تشخیص دهید.

۱. آیا احساس می کنید که می توانید خود واقعی خود باشید؟

یکی از واضح ترین نشانه های یک رابطه مبتنی بر ترس این است که مانند خودتان رفتار نکنید. ترس از دست دادن شریک زندگی تان، شما را به رفتارهای خوشایند در رابطه سوق می دهد، مانند تغییر جنبه های شخصیتی یا قربانی کردن ارزش های خود به منظور اجتناب از تلافی یا قضاوت شریک زندگی تان.

از آنجایی که شما همیشه نگران از دست دادن شریک زندگی خود هستید، هر کاری که انجام می دهید به جای اینکه از زمانی که با هم می گذرانید لذت ببرید، تبدیل به عملی برای حفظ چیزهایی می شود که بین یکدیگر دارید. وقتی دائماً سعی می‌کنید خود را با انتظارات دیگران از خود وفق دهید، خواسته‌ ها و نیازهای خود را نادیده می‌گیرید که می‌تواند منجر به احساس نارضایتی و از دست دادن هویت شود .

یک رابطه سالم با تلاش هر دو طرف برای حفظ فردیت خود و در عین حال حمایت از یکدیگر در رابطه مشخص می شود. تحقیقات نشان می دهد که حفظ تعادل سالم بین نزدیکی و خودمختاری در روابط عاشقانه برای هماهنگی رابطه مهم است. هنگامی که یک یا چند مورد از موارد زیر رخ می دهد، روابط متمایل به تیره شدن می شوند:

یکی از شرکای عاطفی تلاش می کند تا بر نگرش های دیگری تأثیر بگذارد و بر آن نظارت کند.

یکی از طرفین درمانده عمل می کند و در مقابله با موقعیت های چالش برانگیز مشکل دارد.

یک شریک به مرزهای شخصی دیگری حمله می کند.

۲_ برای شاد بودن نیاز به همراهی دائمی با آنها دارید؟

بله، شما قرار است خوشبختی را در جمع کسانی که واقعا دوستشان دارید بیابید. با این حال، برای برخی این شادی به تلاشی برای اجتناب از ترس فلج کننده از تنهایی تبدیل می شود .

اگر در غیاب شریک زندگی خود احساس پوچی می کنید، تا جایی که فکر می کنید بدون او نمی توانید خوشحال باشید، ممکن است نشان دهنده ترس شما از،  از دست دادن آن شخص باشد تا دوست داشتن آن شخص.

در حالی که ولع داشتن زمان با کیفیت با شریک زندگی خود برای رشد رابطه مفید است، انتظار اینکه شریک زندگی شما تمام وقت آزاد خود را با شما بگذراند ممکن است به این معنی باشد که رابطه شما ناشی از ترس از دست دادن شریک زندگی شماست.

نکته دیگری که باید از خود بپرسید این است که آیا ترجیح می دهید با شریک زندگی خود به تنهایی معاشرت کنید یا در جمع دیگران. اگر متوجه شدید که “به اشتراک گذاشتن” شریک زندگی خود در محیط های اجتماعی دشوار است، این ممکن است نشان دهنده این باشد که برای توجه و شادی بیش از حد به شریک زندگی خود متکی هستید.

۳_ به راحتی حسادت می کنید؟

حسادت نشانه دیگری است که نشان می دهد رابطه شما با ترس از دست دادن و نارسایی های خودتان کنترل می شود.

طبق تحقیقات، حسادت گاه به گاه در روابط طبیعی است و می تواند به عنوان یک نیروی مثبت دیده شود، زیرا به زوج ها یادآوری می کند که یکدیگر را بدیهی و نادیده نگیرند. حسادت احساسات را تشدید می کند و لحظات صمیمی را پرشورتر می کند. از سوی دیگر، حسادت شدید یا غیرمنطقی ریشه در ترس ما از رها شدن دارد. تحقیقات نشان داده است که سطوح پایین‌تر اعتماد به یک شریک ممکن است باعث شود افراد دارای سبک دلبستگی مضطرب حسود شوند، وسایل شریک زندگی را زیر نظر بگیرند و از نظر روانی آزاردهنده شوند.

ناامنی های زیاد و شدید، به معنای کلی تر می تواند باعث شود که ما در مورد از دست دادن شریک زندگی خود دچار پارانوئید و شک شویم. و بخواهیم طرف مقابل را در هر لحظه و هرجا کنترل کنیم، آنها می توانند مسمومیت هایی را ایجاد کنند که ممکن است باعث شکاف در یک رابطه و در نهایت نابودی آن شوند.

زمانی که عجله دارید، ممکن است دچار تصمیم گیری زودهنگام شوید. در انتظار  زمان مناسب بودن، برای وارد شدن به یک رابطه، اگرچه چالش برانگیز است، اما می تواند ما را به سمت یک شراکت بر اساس عشق واقعی و علایق مشترک سوق دهد، نه تنهایی یا ترس از مجرد بودن !

منبع: مقاله ترجمه شده از سایت psychology today

علی یزدی کارشناس ارشد مشاوره خانواده

مرکز مشاوره و امور روانشناختی رهبان

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Button