نشخوار فکری و ۶ روش طلایی کاهش نشخوار فکری

اول از هرچیزی لازم است بگویم کسایی که زیاد فکر می کنند به دو دسته تقسیم میشوند:

۱_ نگران گذشته و اشتباهاتی که دیروز و در گذشته انجام داده اند هستند. 

۲_ نگران آینده و پیش بینی های اغلب فاجعه آمیز در مورد آینده دارند، و نگران این موضوع هستند که در آینده چه اتفاقی افتاده و آیا موفق می شوند یا خیر؟

درست است  که خیلی از ما، ممکن است به یک موضوع بیش از حد فکر کنیم، اما بعضی از افراد نمی توانند این فکر کردن رگباری را کنترل کنند. حال این افراد در مورد چه چیزی از گذشته یا آینده نشخوار فکر می کنند؟!

چند مثال

نشخوار فکری در گذشته مثل؛

_ من نباید توی جلسه امروز حرف می زدم، همه جوری بهم نگاه کردند انگاری احمق هستم!

_ بهتر بود در کار قدیمی خودم می ماندم، اگر اونجا بودم الان خوشحال تر بودم.

_ پدر و مادرم می گفتند که من هیچی نمی شوم و حق داشتند.

نشخوار فکری در مورد آینده مثل:

_ فردا وقتی ارائه دارم، خودم خجالت میکشم، دست هایم می لرزد، صورتم سرخ می شود و همه می بینند که من ناتوان هستم.

_ من هرگز ترفیع نخواهم گرفت، مهم نیست چه کاری انجام میدهم، این اتفاق نخواهد افتاد.

_ همسرم قرار است کسی بهتر از من پیدا کند، در نهایت از من جدا خواهد شد و من تنها می شوم.

* کسایی که زیاد فکر می کنند، از کلمات برای فکر کردن تنها استفاده نمی کنند، بلکه آن فکر را در ذهن خود، تصویر سازی و تداعی می کنند و مرتب در ذهن خود تکرار می کنند و تمایل آنها به فکر کردن زیاد، آنها را از انجام کار سازنده باز می دارد.

خطرات بیش از حد فکر کردن:

۱_ فکر کردن زیاد، فقط یک مزاحم نیست! طبق تحقیقات بلکه باعث می شود که آسایش و رفاه شما به خطر افتاده، باعث کاهش سلامت روان شما شده و کاهش سلامت روان باعث افزایش نشخوار فکری شده و این چرخه معیوب ادامه دارد.

۲_ مطالعات نشان می دهد، افراد برای فرار از فکر کردن زیاد،  به دنبال راه حل های مقابله ای ناسالم مانند، الکل، غذا و… روی آورند.

۳_ تحقیقات تایید کردند که نشخوار فکری و نگرانی باعث کاهش ساعت خواب و کیفیت خواب ضعیف تر می شود.

چطور نشخوار فکری  را متوقف کنیم؟

با به کار گیری این روش ها و تمرین مداوم آنها می توانید الگوهای تفکر منفی خود را محدودتر کنید.

۱_ به زمانی که زیاد فکر می کنید توجه کنید.

آگاهی، اولین قدم برای پایان دادن به فکر کردن زیاد است.به طرز فکر خودتان توجه کنید. وقتی بارها و بارها اتفاقات را در ذهن خودتان تکرار می کنید یا نگران چیزهایی هستید که نمی توانید کنترل کنید یا اتفاق نمی افتد، تایید کنید که افکارتان سازنده نیستند.

۲_ فکرهای خودتان را به چالش بکشید.

خیلی راحت می شود با افکار منفی همراه شد و براساس آنها نتیجه گیری کرد، مثلا فکر کنید که این هفته سخت مریض شده و کارهای شما عقب افتاده و اخراج می شوید و یا اجاره خانه را فراموش کردید پرداخت کنید و بی خانه شده اید، اما به خودتان یادآوری کنید که افکار شما به شدت منفی هستند و نتیجه گیری بدون هیچ منطق و دلیلی براساس آنها درست نیست پس لازم است این اشتباهات فکری را شناخته و قبل از اینکه شما را دیوانه کنند، آنها را تشخیص داده و افکار درست را جایگزین آنها کنید.

۳_ تمرکز خود را روی حل مشکل بگذارید.

ماندن در مشکلات درست نیست، اما اگر به دنبال راه حل هستید از خودتان بپرسید که چه کاری می توانید انجام دهید و چه درسی می توانید از این اشتباه بگیرید تا در آینده از آن جلوگیری کنید، به جای اینکه بپرسید چرا این اتفاق افتاد؟ بپرسید که حالا که این اتفاق افتاده، چه کاری می توانید انجام دهید؟

۴_ زمان برای نشخوار فکری برنامه ریزی کنید.

۲۰ دقیقه زمان تفکر در برنامه روزانه خود بگنجانید و در این مدت به خودتان اجازه دهید نگران باشید، نشخوار فکری کنید یا در مورد هرچیزی می خواهید فکر کنید و هر موقع در زمان خارج از برنامه خواستید نشخوار فکری کنید به خودتان یادآوری کنید که در زمان مناسب و طبق تایم برنامه ریزی شده به آن فکر خواهید کرد.

۵_ ذهن آگاهی را تمرین کنید.

زمانی که در حال، زندگی می کنید. غیرممکن است که دیروز را دوباره تکرار کنید یا نگران فردا باشید. متعهد شوید که از اینجا و اکنون بیشتر آگاه شوید. ذهن آگاهی مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد، اما با گذشت زمان، می تواند تفکر بیش از حد را کاهش دهد.

۶_ جلوی فکرتان را نگیرید.

اینکه بخواهید دیگر به نگرانی و نشخوار فکری خود فکر نکنید، می تواند نتیجه عکس داشته باشد، هرچه بیشتر سعی کنید از ورود این فکر به ذهن تان جلوگیری کنید، بیشتر احتمال دارد که به آن فکر کنید.

به جای آن مشغول شدن به یک فعالیت بهترین کار برای تغییر فکر است، ورزش کنید، در مورد موضوعی کاملاً متفاوت گفتگو کنید، یا روی پروژه ای کار کنید که فکر شما را از نشخوار فکری رها می کند.

با انجام این راهکارها و کمک گرفتن از متخصص می توانید نشخوار فکری خود را کنترل کرده و به زندگی روزمره خود نیز ادامه دهید، فکر نکنید که دیگر نمی توانید مانند گذشته باشید، بلکه با استمرار در این تمرین ها می توانید این مورد را مدیریت کنید.

منبع: مقاله 6 Tips to Stop Overthinking از سایت psychology today

علی یزدی کارشناس ارشد مشاوره خانواده

مرکز مشاوره و امور روانشناختی رهبان

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Button